Chciałabym podzielić się z Wami informacjami o tym, jak najlepiej wynająć mieszkanie w Australii, podać listę wymaganych dokumentów i opowiedzieć o warunkach do spełnienia. Poniżej będzie dużo konkretów. Mieszkamy w Australii od ładnych kilku lat i w ciągu tego czasu zmienialiśmy mieszkanie kilka razy. Mimo, że wszystko działo się w Brisbane, procedura będzie podobna również w innych częściach Australii.
Jeśli chcecie najpierw poczytać o tym, jak wyglądają loty do Australii to kliknijcie tutaj >>
Jak szukać mieszkania na wynajem?
To chyba podstawowe pytanie. Najbardziej popularne strony z ogłoszeniami to www.domain.com.au oraz www.realestate.com.au. Jeśli interesuje Was wynajem całego mieszkania, to możecie zapomnieć kompletnie o właścicielu.
W Australii lokalami zarządzają agencje i to agent będzie Waszym jedynym kontaktem.
Praktyczne informacje z ogłoszenia
W ogłoszeniu o wynajem nie znajdziemy nigdzie informacji o wielkości mieszkania (przy sprzedaży jest inaczej) – z jakiegoś powodu Australijczycy uznali, że jest to zbędny szczegół. Mają za to bzika na punkcie szaf– w każdym ogłoszeniu znajdzie się informacja, czy lokal posiada niezależną garderobę, suwaną szafę w pomieszczeniu, czy może potrzebna będzie kompletna aranżacja osobnego miejsca na przechowywanie. Dodatkowo, oprócz całkowitej liczby pokoi i łazienek, dostaniemy informację o liczbie miejsc parkingowych.
Mieszkania są prawie zawsze nieumeblowane (chyba, że wyraźnie podano informację, że jest inaczej). Także radzę nie sugerować się zdjęciami mebli w ogłoszeniu, które często po prostu stanowią formę wabika.
Standardowy okres wynajmu to 6 lub 12 miesięcy.
Jak umówić się na inspekcje?
Podejście Australijczyków bardzo różni się od polskiego w temacie inspekcji, gdzie to osoba wynajmująca jest nadrzędna. W Australii, przy każdym ogłoszeniu podane są terminy, w których można obejrzeć dane mieszkanie. Bardzo często wypadają one w środku tygodnia w godzinach pracy agencji, więc również w czasie, w którym Wy potencjalnie jesteście zajęci.
Z racji dużego zainteresowania mieszkaniami na wynajem, agenci ustalają terminy “pod siebie”. Na każdą wizytę przypada ok. 20 minut i często się zdarza, że na ten sam termin umówionych jest kilkanaście osób. Oczywiście istnieje możliwość poproszenia o zorganizowanie odrębnego terminu, ale dużo zależy tutaj od podejścia agenta i zainteresowania posiadłością. Chociaż odpowiedź agencji, na zapytanie o inną datę zazwyczaj brzmi: “Dziękujemy, damy znać jak będzie więcej chętnych na inny termin.” I nie robi to już na nas większego wrażenia. Coraz bardziej popularna staje się też opcja umówienia się na inspekcję w weekend, ale ponownie – wszystko zależy od agenta.

Cena wynajmu
Kwoty wynajmu w ogłoszeniach podawane są jako koszt na tydzień. Jest to cena samego czynszu, bez dodatkowych opłat (np. energia, woda czy Internet). Ponadto, wymagany jest czynsz płatny z góry za dwa tygodnie oraz dodatkowa kwota na poczet ewentualnych szkód w wysokości 4 tygodni wynajmu. Co ciekawe, ani agencje, ani tym bardziej właściciel nie przechowują kaucji – trafia ona na niezależne konto rządowe danego stanu i jest zwracana standardowo, po wyprowadzce – w całości lub w części, w zależności od końcowych ustaleń.
Potrzebne dokumenty
Aby zaaplikować o mieszkanie na wynajem trzeba wypełnić kilkustronicowy wniosek. Najpopularniejszym formularzem w Australii jest dokument „1form”, który możecie podejrzeć tutaj: www.1form.com (konieczna będzie darmowa rejestracja). Dokument ten dostaniecie od agenta. Gotową aplikację można złożyć online lub osobiście w siedzibie agencji.
W formularzu znajdziemy pytania o wynagrodzenie, historię poprzednich wynajmów, referencje biznesowe oraz prywatne. Wszystkie te informacje są istotne i zwiększają szansę na powodzenie naszej aplikacji.
Kolejnym ważnym elementem przy aplikacji są dokumenty wspomagające. Oprócz referencji i pasków płacowych, niezbędne jest także odpowiednie poświadczenie naszej tożsamości. W formularzu aplikacyjnym znajdziemy listę dokumentów do wyboru, których celem jest potwierdzenie naszej tożsamości. Każdy wyszczególniony w tabelce dokument ma przydzieloną liczbę punktów – trzeba zebrać minimum 100 punktów, aby złożyć aplikację. Wachlarz możliwości jest dość spory – do wyboru mamy m.in paszport, prawo jazdy, legitymację studencką, potwierdzenie obecnego adresu czy kartę kredytową. Polski dowód osobisty również jest akceptowany. Rozpatrzenie wniosku z reguły trwa do 2 dni roboczych.
Zostałem wybrany, co teraz?
Gratulacje! Nie każdemu to się zdarza 🙂 Trzeba się teraz przygotować na spory wydatek na początek. Klucze do mieszkania dostaje się dopiero w momencie zaksięgowania wpłaty kaucji i, zazwyczaj, pierwszej raty wynajmu (4 tyg. kaucji + 2 tyg. wynajem). Przeksięgowaniem kaucji do organizacji rządowej zajmuje się agencja. Nie ma możliwości zapłaty gotówką
i odbioru kluczy w tym samym czasie.
Przy przeprowadzce dostaniemy do wypełnienia raport wstępny, który wyszczególnia listę niedociągnięć oraz ogólnych warunków mieszkania. Raporty z reguły są bardzo szczegółowe i dobrze opisane (chociaż to zależy od agencji). Popularną praktyką jest załączanie zdjęć do raportu przez lokatora – nie raz uchroniły nas one przed “przypisaniem nam” porysowanej ściany albo starej usterki.

Co jeśli coś się zepsuje?
Agencje współpracują ze swoimi firmami zewnętrznymi, więc jeśli coś uległo awarii, to należy skontaktować się z agentem. Kontakt bezpośredni z wybranym przez nas hydraulikiem czy elektrykiem nie jest popularnym zabiegiem, dlatego że koszty naprawy pokrywa właściciel – o ile szkoda nie jest wyrządzona z winy lokatora. Z własnego doświadczenia wiem, że warto jednak wiedzieć, gdzie są w domu bezpieczniki albo główny zawór wody, bo mimo iż nam naprawa wydaje się pilna, to australijskie podejście do klienta rządzi się innymi prawami (typowe: „No worries, mate!”).
Hulaj dusza..
W umowie na wynajem mieszkania do podpisania będzie obowiązkowa zgoda na zapowiedziane kontrole w mieszkaniu. Zazwyczaj agencja sama określa termin wizyty (raz na 6 miesięcy), w godzinach pracy biura. Obecność przy inspekcji nie jest obowiązkowa. Lokator otrzymuje informacje o kontroli z odpowiednim wyprzedzeniem. Dostaniemy więc dużo czasu, aby móc się przygotować – ok. 3 tygodni od pierwszego powiadomienia. Na 3 dni przed planowaną inspekcją otrzymamy jeszcze przypomnienie. Podczas kontroli agent, żeby udokumentować stan mieszkania, robi zdjęcia/nagrywa film, który następnie pokazuje właścicielowi.
Adiós amigos!
Przy wyprowadzce konieczne jest bardzo dokładne posprzątanie mieszkania – można skorzystać z pomocy firm sprzątających, nastawionych na odzyskiwanie kaucji. Większość z nich daje także gwarancję satysfakcji. Jeśli agencja będzie chciała policzyć coś za czystość to przyjdą i poprawią to, czego nie doczyścili. Przykładowy koszt: $400-$470 za mieszkanie typu 2 pokoje+ 2 łazienki (zależy od lokalizacji, stanu itp.). Agencje wymagają też często profesjonalnego wyprania dywanów i wykładzin. Warto mieć świadomość tego dodatkowego wydatku po zakończeniu umowy. Przykładowy koszt: dwupokojowe mieszkanie – $100-$150.
Po oddaniu kluczy, agencja ma 7 dni na sporządzenie raportu końcowego. Aha, i jeśli uważacie, że wbicie gwoździa w ścianę bez konsultacji z agencją jest dobrym pomysłem, to jesteście w błędzie. Agencja tego nie przeoczy i na pewno będzie prosiła o dodatkowe środki na malowanie.
Ostatnim etapem jest wypełnienie formularza o zwrot kaucji. Można się ubiegać o zwrot pieniędzy poprzez agencję lub bezpośrednio do organizacji, która posiada naszą kaucję. W przypadku stanu Queensland odpowiedzialną za to jednostką jest Residential Tenancies Authority (RTA). Bez względu na sposób aplikacji, na formularzu muszą podpisać się obie strony – najemca oraz agencja.
Jeśli rozeszliśmy się z agencją w pokojowych warunkach, warto poprosić o referencje- będzie łatwiej aplikować o przyszłe mieszkania.
Jak wynająć mieszkanie w Australii, jeśli dopiero przyjechaliście i nie macie żadnych referencji?
Polecam w takiej sytuacji wynajem samego pokoju. Najlepiej szukać na gumtree.com.au albo flatmates.com.au Oprócz o wiele mniejszej kaucji, zwiększa się szansa na znalezienie pokoju umeblowanego, co z pewnością zredukuje nasz koszt początkowy. Dodatkowo, są to ogłoszenia prywatne, więc nie będziemy zmuszeni do kontaktu z agencją. Minimalny okres wynajmu to zazwyczaj 2 tygodnie.
Korzystną opcją jest także homestay. Jest to wynajem części domu u rodziny, która może zapewnić nam dobre referencje lub polecić nas dalej swoim znajomym. Dobrą alternatywą będzie także coraz popularniejszy house sitting – bezpłatna opieka nad domem (i często zwierzętami) w zamian za darmowy nocleg, podczas gdy właściciele domu są w podróży. Po zakończonej współpracy można także starać się o referencje.
Im więcej lokalnych referencji uda nam się zdobyć, tym większa będzie szansa na powodzenie przy wynajmie całego mieszkania.
Jeśli masz dodatkowe pytania i nie wyczerpaliśmy do końca tematu „jak wynająć mieszkanie w Australii?” lub może chcesz podzielić się swoim doświadczeniem odnośnie wynajmowania mieszkań, zostaw wiadomość w komentarzu albo skorzystaj z zakładki kontakt.