Chciałabym podzielić się z Wami informacjami o tym, jak najlepiej wynająć mieszkanie w Australii, podać listę wymaganych dokumentów i opowiedzieć o warunkach do spełnienia. Poniżej będzie dużo konkretów. Mieszkamy w Australii od ładnych kilku lat i w ciągu tego czasu zmienialiśmy mieszkanie kilka razy. Mimo, że wszystko działo się w Brisbane, procedura będzie podobna również w innych częściach Australii.
Jeśli chcecie najpierw poczytać o tym, jak wyglądają loty do Australii to kliknijcie tutaj >>
Jak szukać mieszkania na wynajem?
To chyba podstawowe pytanie. Najbardziej popularne strony z ogłoszeniami to www.domain.com.au oraz www.realestate.com.au. Jeśli interesuje Was wynajem całego mieszkania, to możecie zapomnieć kompletnie o właścicielu.
W Australii lokalami zarządzają agencje i to agent będzie Waszym jedynym kontaktem.
Praktyczne informacje z ogłoszenia
W ogłoszeniu o wynajem nie znajdziemy nigdzie informacji o wielkości mieszkania (przy sprzedaży jest inaczej) – z jakiegoś powodu Australijczycy uznali, że jest to zbędny szczegół. Mają za to bzika na punkcie szaf– w każdym ogłoszeniu znajdzie się informacja, czy lokal posiada niezależną garderobę, suwaną szafę w pomieszczeniu, czy może potrzebna będzie kompletna aranżacja osobnego miejsca na przechowywanie. Dodatkowo, oprócz całkowitej liczby pokoi i łazienek, dostaniemy informację o liczbie miejsc parkingowych.
Mieszkania są prawie zawsze nieumeblowane (chyba, że wyraźnie podano informację, że jest inaczej). Także radzę nie sugerować się zdjęciami mebli w ogłoszeniu, które często po prostu stanowią formę wabika.
Standardowy okres wynajmu to 6 lub 12 miesięcy.
Jak umówić się na inspekcje?
Podejście Australijczyków bardzo różni się od polskiego w temacie inspekcji, gdzie to osoba wynajmująca jest nadrzędna. W Australii, przy każdym ogłoszeniu podane są terminy, w których można obejrzeć dane mieszkanie. Bardzo często wypadają one w środku tygodnia w godzinach pracy agencji, więc również w czasie, w którym Wy potencjalnie jesteście zajęci.
Z racji dużego zainteresowania mieszkaniami na wynajem, agenci ustalają terminy “pod siebie”. Na każdą wizytę przypada ok. 20 minut i często się zdarza, że na ten sam termin umówionych jest kilkanaście osób. Oczywiście istnieje możliwość poproszenia o zorganizowanie odrębnego terminu, ale dużo zależy tutaj od podejścia agenta i zainteresowania posiadłością. Chociaż odpowiedź agencji, na zapytanie o inną datę zazwyczaj brzmi: “Dziękujemy, damy znać jak będzie więcej chętnych na inny termin.” I nie robi to już na nas większego wrażenia. Coraz bardziej popularna staje się też opcja umówienia się na inspekcję w weekend, ale ponownie – wszystko zależy od agenta.
![jak wynająć mieszkanie w australii centrum miasta Brisbane Edward Street, wyraźny znak drogowy one way. W oddali widać budynek.](https://www.kawaiwyprawa.pl/wp-content/uploads/2020/08/brisbabe-wynajem-mieszkania-1-683x1024.jpg)
Cena wynajmu
Kwoty wynajmu w ogłoszeniach podawane są jako koszt na tydzień. Jest to cena samego czynszu, bez dodatkowych opłat (np. energia, woda czy Internet). Ponadto, wymagany jest czynsz płatny z góry za dwa tygodnie oraz dodatkowa kwota na poczet ewentualnych szkód w wysokości 4 tygodni wynajmu. Co ciekawe, ani agencje, ani tym bardziej właściciel nie przechowują kaucji – trafia ona na niezależne konto rządowe danego stanu i jest zwracana standardowo, po wyprowadzce – w całości lub w części, w zależności od końcowych ustaleń.
Potrzebne dokumenty
Aby zaaplikować o mieszkanie na wynajem trzeba wypełnić kilkustronicowy wniosek. Najpopularniejszym formularzem w Australii jest dokument „1form”, który możecie podejrzeć tutaj: www.1form.com (konieczna będzie darmowa rejestracja). Dokument ten dostaniecie od agenta. Gotową aplikację można złożyć online lub osobiście w siedzibie agencji.
W formularzu znajdziemy pytania o wynagrodzenie, historię poprzednich wynajmów, referencje biznesowe oraz prywatne. Wszystkie te informacje są istotne i zwiększają szansę na powodzenie naszej aplikacji.
Kolejnym ważnym elementem przy aplikacji są dokumenty wspomagające. Oprócz referencji i pasków płacowych, niezbędne jest także odpowiednie poświadczenie naszej tożsamości. W formularzu aplikacyjnym znajdziemy listę dokumentów do wyboru, których celem jest potwierdzenie naszej tożsamości. Każdy wyszczególniony w tabelce dokument ma przydzieloną liczbę punktów – trzeba zebrać minimum 100 punktów, aby złożyć aplikację. Wachlarz możliwości jest dość spory – do wyboru mamy m.in paszport, prawo jazdy, legitymację studencką, potwierdzenie obecnego adresu czy kartę kredytową. Polski dowód osobisty również jest akceptowany. Rozpatrzenie wniosku z reguły trwa do 2 dni roboczych.
Zostałem wybrany, co teraz?
Gratulacje! Nie każdemu to się zdarza 🙂 Trzeba się teraz przygotować na spory wydatek na początek. Klucze do mieszkania dostaje się dopiero w momencie zaksięgowania wpłaty kaucji i, zazwyczaj, pierwszej raty wynajmu (4 tyg. kaucji + 2 tyg. wynajem). Przeksięgowaniem kaucji do organizacji rządowej zajmuje się agencja. Nie ma możliwości zapłaty gotówką
i odbioru kluczy w tym samym czasie.
Przy przeprowadzce dostaniemy do wypełnienia raport wstępny, który wyszczególnia listę niedociągnięć oraz ogólnych warunków mieszkania. Raporty z reguły są bardzo szczegółowe i dobrze opisane (chociaż to zależy od agencji). Popularną praktyką jest załączanie zdjęć do raportu przez lokatora – nie raz uchroniły nas one przed “przypisaniem nam” porysowanej ściany albo starej usterki.
![jak wynająć mieszkanie w australii, otwarty dokument z zapiskami na stole, obok stoi kawa, komputer i okulary.](https://www.kawaiwyprawa.pl/wp-content/uploads/2020/08/wynajem-mieszkania-w-1-1-1024x683.jpg)
Co jeśli coś się zepsuje?
Agencje współpracują ze swoimi firmami zewnętrznymi, więc jeśli coś uległo awarii, to należy skontaktować się z agentem. Kontakt bezpośredni z wybranym przez nas hydraulikiem czy elektrykiem nie jest popularnym zabiegiem, dlatego że koszty naprawy pokrywa właściciel – o ile szkoda nie jest wyrządzona z winy lokatora. Z własnego doświadczenia wiem, że warto jednak wiedzieć, gdzie są w domu bezpieczniki albo główny zawór wody, bo mimo iż nam naprawa wydaje się pilna, to australijskie podejście do klienta rządzi się innymi prawami (typowe: „No worries, mate!”).
Hulaj dusza..
W umowie na wynajem mieszkania do podpisania będzie obowiązkowa zgoda na zapowiedziane kontrole w mieszkaniu. Zazwyczaj agencja sama określa termin wizyty (raz na 6 miesięcy), w godzinach pracy biura. Obecność przy inspekcji nie jest obowiązkowa. Lokator otrzymuje informacje o kontroli z odpowiednim wyprzedzeniem. Dostaniemy więc dużo czasu, aby móc się przygotować – ok. 3 tygodni od pierwszego powiadomienia. Na 3 dni przed planowaną inspekcją otrzymamy jeszcze przypomnienie. Podczas kontroli agent, żeby udokumentować stan mieszkania, robi zdjęcia/nagrywa film, który następnie pokazuje właścicielowi.
Adiós amigos!
Przy wyprowadzce konieczne jest bardzo dokładne posprzątanie mieszkania – można skorzystać z pomocy firm sprzątających, nastawionych na odzyskiwanie kaucji. Większość z nich daje także gwarancję satysfakcji. Jeśli agencja będzie chciała policzyć coś za czystość to przyjdą i poprawią to, czego nie doczyścili. Przykładowy koszt: $400-$470 za mieszkanie typu 2 pokoje+ 2 łazienki (zależy od lokalizacji, stanu itp.). Agencje wymagają też często profesjonalnego wyprania dywanów i wykładzin. Warto mieć świadomość tego dodatkowego wydatku po zakończeniu umowy. Przykładowy koszt: dwupokojowe mieszkanie – $100-$150.
Po oddaniu kluczy, agencja ma 7 dni na sporządzenie raportu końcowego. Aha, i jeśli uważacie, że wbicie gwoździa w ścianę bez konsultacji z agencją jest dobrym pomysłem, to jesteście w błędzie. Agencja tego nie przeoczy i na pewno będzie prosiła o dodatkowe środki na malowanie.
Ostatnim etapem jest wypełnienie formularza o zwrot kaucji. Można się ubiegać o zwrot pieniędzy poprzez agencję lub bezpośrednio do organizacji, która posiada naszą kaucję. W przypadku stanu Queensland odpowiedzialną za to jednostką jest Residential Tenancies Authority (RTA). Bez względu na sposób aplikacji, na formularzu muszą podpisać się obie strony – najemca oraz agencja.
Jeśli rozeszliśmy się z agencją w pokojowych warunkach, warto poprosić o referencje- będzie łatwiej aplikować o przyszłe mieszkania.
Jak wynająć mieszkanie w Australii, jeśli dopiero przyjechaliście i nie macie żadnych referencji?
Polecam w takiej sytuacji wynajem samego pokoju. Najlepiej szukać na gumtree.com.au albo flatmates.com.au Oprócz o wiele mniejszej kaucji, zwiększa się szansa na znalezienie pokoju umeblowanego, co z pewnością zredukuje nasz koszt początkowy. Dodatkowo, są to ogłoszenia prywatne, więc nie będziemy zmuszeni do kontaktu z agencją. Minimalny okres wynajmu to zazwyczaj 2 tygodnie.
Korzystną opcją jest także homestay. Jest to wynajem części domu u rodziny, która może zapewnić nam dobre referencje lub polecić nas dalej swoim znajomym. Dobrą alternatywą będzie także coraz popularniejszy house sitting – bezpłatna opieka nad domem (i często zwierzętami) w zamian za darmowy nocleg, podczas gdy właściciele domu są w podróży. Po zakończonej współpracy można także starać się o referencje.
Im więcej lokalnych referencji uda nam się zdobyć, tym większa będzie szansa na powodzenie przy wynajmie całego mieszkania.
Jeśli masz dodatkowe pytania i nie wyczerpaliśmy do końca tematu „jak wynająć mieszkanie w Australii?” lub może chcesz podzielić się swoim doświadczeniem odnośnie wynajmowania mieszkań, zostaw wiadomość w komentarzu albo skorzystaj z zakładki kontakt.